Nyheter Timmy Hansen

Tidigare nyheter/historik hittar du här »

2011-12-22   Merry Christmas from Timmy
2011-12-05 Test Barcelona, Spain Testing in Barcelona with Formula Renault 2,0
2011-10-09 Barcelona, Spain Stark säsong för Timmy Hansen – nu väntar nya utmaningar
2011-10-02 Spa, Belgium

Timmy Hansen tvåa på Spa i Formel Renault

2011-09-25 Expressen Morgondagens stjärnor "Bensinångor i blodet" - artikel i Expressen av Peo Kjellström
Stars of tomorrow - read the article about Timmy in Expressen
2011-09-21 Teknikens Värld "Bensin i blodet" - artikel i Teknikens Värld 11-19 av Peo Kjellström/Glenn Lindberg
2011-09-18 Paul Ricard
France
Timmy took fifth place in Paul Ricard in race 2.
2011-09-17 Paul Ricard
France
Eigth place after an comprehensive first race for Timmy.
2011-09-16 Paul Ricard,
France
Timmy fastest and fourth on the free practices at Paul Ricard HTTT
2011-08-21 Silverstone, England Tuff helg på Silverstone för Timmy
2011-08-20 Silverstone, England Timmy sexa i Race 1 på Silverstone
2011-07-03 Hungaroring, Ungern Seger från pole position för Timmy Hansen på Hungaroring
2011-06-19 Nurburgring, Tyskland Rafflande tredje plats för Timmy Hansen på Nurburgring
2011-06-18 Nurburgring, Tyskland Sjätteplats i race 1 för Hansen Jr
2011-06-17 Nurburgring, Tyskland Timmy tvåa på fria träningen på Nurburgring
2011-06-12 Red Bull Ring, Österrike Timmy Hansen segrare i Österrike
2011-05-01 Spa, Belgium Timmy Hansens omtumlande helg på Spa
2011-04-30 Spa, Belgium Timmy femma på tidskvalet. Problem i racet och tvingades bryta.
2011-04 FRC Dreux Communiqué MTechnologies 2011-02
2011-04-24 FRC Dreux Timmy supersnabb i rallycrossdebuten
2011-04-24 FRC Dreux Svårigheter för Timmy i sista heatet
2011-04-24 FRC Dreux Timmy på femte plats i andra heatet.
2011-04-23 FRC Dreux Timmy fyra i första kvalomgången
2011-04-23 FRC Dreux Timmy Hansen var överraskande snabbast på tidskvalet i Franska Mästerskapet
2011-04-17 Motorland, Spanien Timmy Hansen fin fyra i het säsongsdebut
2011-04-12 Interwetten Timmys team in Formula Renault - Interwetten
2011-04-12 Säsongsstart Rivstart på säsongen för Timmy Hansen
2011-04-06 FIA Academy FIA Institute - Workshop in Chamonix
2011-02-17 TV4 Han siktar mot toppen - repotage om Timmy på TV4 Skaraborg
2011-02-12 Aftonbladet Timmy trea på Annas Motorlista på Aftonbladet
2011-02-09 FIA Academy Timmy Hansen utvalt till FIA Driver Academy - pressrelease på svenska
2011-02-08 FIA Academy Timmy uttagen till FIA Institute Driver Excellence Academy
2011-02-08 FIA Academy Läs intervju med Timmy Hansen, Philip Eng och Alexander Rossi från FIA Institute i Melk
2011-02-02 SMI Timmy är med i  Swedish Motorsport Industry
2011-02-01 Sveriges Radio Skaraborg Intervju med Timmy Hansen på Sveriges Radio Skaraborg
2011-01-31 Bilsportgalan 2011 Timmy Hansen utsedd till Årets Bilsportare
2011-01-26 FIA Academy Timmy Hansen utvald till FIA-shoot out
2010-12-24   God Jul & Gott Nytt År önskar Timmy Hansen
2010-09-12 Monza Timmy Hansen tog bronset i Formel BMW
     
2011   RACE CALENDAR 2011
     
     
     

 


Till överst på sidan


Barcelona, Spain, December 5 2011

Timmy with Interwetten on winter testing on Circuit do Mont Melo in Barcelona

- I am happy to be back with the team and to be in the car again, Timmy says.

Timmy was fastest at lunch time on Monday and had a good feeling on the demanding track.
In the afternoon a difficult tire situation occured where Michelin was not able to deliver enough new tires, which left Timmy with only one set of new tires. A red flag interruppted his flying laps and he finished on sixth place.

Tuesday is resting day and Wednesday the test continues in Barcelona.

Albert Costa came to visit Timmy in Barcelona. Timmy explains his feeling in the car to his engineer David. Timmy on testing with Interwetten at Circuit de Mont MeloTimmy, David and team manager at Interwetten, Michael Schneider



Till överst på sidan



Pressmeddelande, 2011-10-09

Stark säsong för Timmy Hansen – nu väntar nya utmaningar

Spanien
Timmy Hansen kan nu med stolthet och framtidstro summera sin första säsong i den tuffaste racingserien i Europa.

- Jag har segar, pallplatser, pole positions och massor av ovärderlig raceerfarenhet med mig nu när säsongen har avslutats och blickarna vänds mot en spännande framtid, säger Timmy med förväntan och målmedvetenhet i rösten.

Formel Renault 2,0 Eurocup har varit en av de mest prestigefyllda serierna som finns. Med förare från världens alla hörn och med hårdast tänkbara konkurrens med ibland över 45 toppresterande racingtalanger på startgriden. Det är här många av morgondagens racingstjärnor föds.

Timmy Hansen kom till Barcelona och den sist deltävlingen i Eurocup med ett gott självförtroende efter framgångarna med dubbla pole positions och en andra plats i Alps-serien på Spa-banan helgen innan.

- Vi hade funnit massor av intressanta kunskaper på Spa, så jag kände mig förberedd på bästa sätt, berättar Timmy. Nu kom ändå inte Barcelona-helgen att kvala in som en av mina bästa race.

På lördagens tidskval orsakade säkerhetsflagg (gul flagg) att Timmy inte fick tillgodoräkna sig något av de kvalvarv han satte med en topptre-placering inom räckhåll. Med stor besvikelse tvingades Timmy starta ända nere på 34 ruta. Kanske var det revanschlusta som drev Timmy till en makalös körning där han på 15 varv körde upp sig ända till en 13 plats.
En sammanstötning på sista varvet gjorde att Timmy tappade till 17:de plats.
Men 21 omkörningar i ett och samma race hör inte till vanligheterna och Timmy fick mycket beröm för snygg och underhållande körning.
Söndagens race artade sig något bättre. Från en 13 startposition och ett högt racetempo plockade han återigen flera placeringar och blev 8:a i mål.

Timmy blev sjua totalt i serien där holländaren Robin Frijns vann före spanjoren Carlos Sainz Jr och ryssen Danil Kvyat.


Timmy Hansen had the speed in Barcelona 2011 Timmy Hansen 2011Timmy and Diego in Barcelona 2011

Till överst på sidan


Pressmeddelande                                                                          2 oktober 2011


Timmy Hansen tvåa på Spa i Formel Renault

Spa, Belgien

Timmy Hansen visade toppform och tog dubbla pole position i överlägsen stil på Spa-banan i Formel Renault Alps-cupen. Han var i en klass för sig i det första racet ända tills motorn stannade. I det andra racet blev Timmy tvåa efter en tuff match med Yann Zimmer och istället kunde Alex Riberas dra fördel av det och knipa segern.

- Klart jag ville gå hem med två segrar, men även om jag gjorde allt som stod i min makt ville andra faktorer annat, säger Timmy om sin framfart.
- Att förlora segern i första racet på grund av ett motorfel kändes tungt. Andraplatsen i andra racet var okey, eftersom vi inte hade fått till inställningarna perfekt då.

Hansen ledde stort och satte konstant snabbaste varvtider i det första racet. Han hade som han själv uttryckte det ”segern i en liten ask”, men det går aldrig att ta något förgivet i racing. Halvvägs in i loppet stannar motorn helt utan förvarning. Timmy lyckades starta bilen igen, men då hade alla redan passerat. Från sista plats fortsatte Timmy att leverera snabbaste varvtider trots frustrationen över den förlorade segern.

I det andra racet tog Timmy starten från pole position och ledde på rakan upp mot Le Combs. Bakomvarande drog fördel av slipstreamen bakom Timmy och kunde pressa sig upp jämsides. För att undvika en krasch valde Timmy att backa av och tappade ner till tredje plats. Han bet ihop och jobbade sig tillbaka upp till en andraplats fram till målflagg.

- Det bästa med den här helgen har varit de lärdomar vi har gjort när det gäller de problem med bilen jag har haft i de föregående två tävlingarna i Eurocup, berättar Timmy.
- Till första racet hade vi hittat rätt med chassit och det kändes hur lätt som helst att köra bilen, varvtiderna var snabbast nästan utan ansträngning. En ovan känsla eftersom jag verkligen har fått åka på min yttersta gräns i flera race innan.

Timmy och teamet känner sig väl förberedda inför årets sista deltävling i Formel Renault Eurocup 2,0 som körs i Barcelona redan nästa helg.


/ Av Susann Hansen (tel:070-5906068)

Timmy Hansen – tel: 070-5906025

Formula Renault 2,0 ALPS-cup Race 2
1. Alex Riberas (ESP) Epic
2. Timmy Hansen (S) Interwetten
3. Yann Zimmer (F) Arta Engineering
…etc
Totalt 25 förare

Tävlingskalendern Formula Renault Eurocup
April              15-17             Race 1+2                            Motorland - Spanien        
Maj               29/4-1/5         Race 3+4                            Spa - Belgien        
Juni              17-19             Race 5+6                            Nurburgring - Tyskland        
Juli               1-3                 Race 7+8                            Hungaroring - Ungern        
Augusti         19-21             Race 9+10                          Silverstone - England        
September    16-19             Race 11+12                        Paul Ricard - Frankrike        
Oktober         7-9                 Race 13+14                        Barcelona - Spanien        

Läs mer på: www.timmyhansen.se och www.worldseriesbyrenault.fr/en/Pages/Default.aspx
Foto: Interwetten. Copyrightfri

 

Till överst på sidan



Expressen - reportage om Timmy Hansen av Peo Kjellström och Glenn Lindberg
2011-09-25

Läs hela artikeln genom att klicka på bilden nedan.



Till överst på sidan


Teknikens Värld - reportage om Timmy Hansen av Peo Kjellström och Glenn Lindberg
2011-09-21

Läs hela artikeln genom att klicka på bilden/tidningsuppslaget nedan.

Read the whole article (in Swedish) by clicking on the picture.

Snygg bild på Timmy av fotograf Glenn Lindberg, Teknikens Värld.
Copyright: Teknikens Värld, Glenn Lindberg

 

 

Till överst på sidan


Press release, France, Paul Ricard, 2011-09-18

Timmy Hansen fifth in close race at Paul Ricard

Timmy Hansen took fifth place in the last race at Citcuit in the south of France. It was a race characterized of close fights and wheel to wheel racing. The young promessing Swede did not have the luck needed to get onto the podium this time, but strengthened his fifth position and closed in to the one infront.

- I'm okey, but can't say am satisfied with the final results as I was quickest in practice.
- At the race today we were a group of seven cars, it was hot-tempered and unpredictable, with several close contacts, Timmys says about the tough race.

Timmy was sixth on the start grid after a problematic timed qualification. After misjudging the conditions on the track Timmy went out with a wrong set-up and only got one lap to perform a competitive lap time before the rain came. He managed despite all to get third time in the group.

The race was difficult as the where many changes in positions, as the compact queue of cars encouraged overtaking. Timmy was on the move and found openings to pass cars, but as there were more cars behind they used the situation and also moved up.
- I was fighting for third at the best, Timmy says about his journey through the race where he was down on seventh before finishing on fifth place.

Timmy and the team wants better results and will look into their stratergier and resourses bofore the final race in Barcelona to return to the speed and success colouring earlier parts of the season.

Robin Frijns, who won ahead of Carlos Sainz Jr, secured also the series-title.

Next race in Formel Renault Eurocup 2,0 in Barcelona, Spanien, October 7-9.

Formula Renault 2,0 Eurocup Race 2
1. Robin Frijns (NL) Kaufmann Racing
2. Carlos Sainz jr (ESP) Koiranen Motorsport
3. Danil Kvyat (RUS) Koiranen Motorsport
4. Norman Nato (FRA) R-ace Grand Prix
5. Timmy Hansen (S) Interwetten
…etc
Totally 35 drivers

Timmy Hansen 2011

 





Timmy third in his group in the timed qualification for race 2


A third place in his group gives Timmy a sixth starting position in the second race at Paul Ricard.
The track was very slippery although there was no water on it. The lap times was about 20 seconds slower than yesterday.

Timmy went out and managed to set a second time allready on his second lap with Robin Frijns fastest. Only Stoffel Vandoorne manage to slip the two with only a few minutes to go.

- Aaa, it was okey, Timmy reflects. I did my best with the car I had and now me and my engineer will think what to do for the race.




Till överst på sidan


France, Paul Ricard, September 17 2011

Eigth place in a comprehensive race for Timmy

Timmy finished eigth in a race full of things happening all the time. From ninth grid position Timmy came off the start line very good and gained an advantage dow the start straight, but an early braking made Timmy loose down to twelvth place. A strong first lap by Timmy made him take back his ninth position.
- I was just on the tail of the one in front but finding a good place for overtaking was not easy, Timmy said.

Timmy had a problem with the engine cover causing aerodynamic difficulties which made his top speed on the staights to decline.

Timmy worked hard to move up the fiels and in the fight for seventh place he hit a big bump on the track making his final laps a challenge.

- Well eight is not what I was hoping for, but me and my team will sit down and work even harder this evening trying to figure out what stratergies to apply tomorrow, Timmy commentes on the work a head of the team.
- I have allready some ideas I would like to discuss, so in that way I'm confident for tomorrow.

All results are available on the website of World Series by Renault:  http://wsr.alkamelsystems.com/




Till överst på sidan


France, Paul Ricard, September 16 2011

Timmy back on top on free practice at Paul Ricard

Timmy went out on the first free practice and set the fastest time overall.
- Nice way to begin the weekend, Timmy says. But it is only the first session and this series is anything but easy.

On the second free practice Timmy was fourth and still rather confident considering a set of tyres that had seen its best days.


Till överst på sidan


England, Silverstone, 21 augusti 2011

Tufft helg på Silverstone för Timmy


Efter segern i Formel Renault 2,0 Eurocup på Hungaroring hade Timmy Hansen höga förväntningar inför Silverstone. Det blev istället en tuff helg där Timmy fick slita ont för att hålla jämna steg med toppen.
Det blev en sjätte plats i första loppet och en elfte plats i det andra i det 38 man starka startfältet, som är den största formelbilsserien i Europa.

- Vi kom fel in i tävlingen redan vid fredagens träning, förklarar Timmy. Även om vi förbättrade oss mycket så var vi steget efter hela helgen. För att överhuvudtaget hänga med i tempot fick jag åka med livet som insats. Efter dagens lopp var jag fullständigt slut, det värsta jag varit med om. Varje varv fick jag attackera som om det var ett tidskvalsvarv.

Timmy startade tolva i första racet och körde upp sig till en fin sjätte plats då han var betydligt bättre på att behärska regnet som gjorde banan glashal stundtals.

På tidskvalet för det andra racet gjordes en missbedömning av däcken och Timmy kunde aldrig pressa ut det yttersta av bilens kapacitet och tiondelarna rann iväg. Det blev en femtonde startplats och han hade ett digert arbete att jobba sig uppåt i andra loppet.

- Redan efter två varv hade jag kört om tre stycken, men sedan började däcken återigen ge upp och jag kunde inte hålla samma tempo hur mycket än jag försökte, säger Timmy.

Nu är det några veckors uppehåll innan nästa tävling i Formel Renault Eurocup 2,0 som går på Paul Ricard i Frankrike 16-19 september.

- Jag vet att jag har mer att ge och förhoppningsvis kan jag få möjlighet att visa det i säsongens avslutande två tävlingar, säger Timmy leende, trots en tuff helg.

Robin Frinjs vann båda loppen och drygade ut serieledningen rejält till tvåan Carlos Sainz jr.

Läs mer på: www.worldseriesbyrenault.fr/en/Pages/Default.aspx

Tävlingskalendern Formula Renault Eurocup

April              15-17             Race 1+2                            Motorland - Spanien        
Maj                29/4-1/5         Race 3+4                            Spa - Belgien        
Juni               17-19             Race 5+6                            Nurburgring - Tyskland        
Juli                1-3                 Race 7+8                            Hungaroring - Ungern        
Augusti         19-21             Race 9+10                          Silverstone - England        
September     16-19             Race 11+12                        Paul Ricard - Frankrike        
Oktober         7-9                 Race 13+14                        Barcelona - Spanien        

Foto: Interwetten.
Copyrightfri. Klicka på bilden för HÖG UPPLÖSNING.


Time qualification in Silverstone, Saturday 2011 Team mate Gustavo Menezes (USA) and Timmy Hansen shake hands before Race 1

Engineer Nico and Timmy in Silverstone 2011

Till överst på sidan


England,Silverstone, 20 augusti 2011

Timmy sexa efter stark uppkörning i Race 1

Timmy gjorde ett starkt lopp i det första racet på Silverstone och körde upp sig från 12:e startposition till sexa totalt. Ett bra resultat med tanke på att serien, Formula Renault 2,0 Eurocup har formelbils-Europas största startfält med 38 startande denna helg.
- Jag är verkligen nöjd med min egen prestation i racet, säger Timmy.
- Det var mentalt ett långt race under besvärliga förhållande eftersom det började regna smått redan på formationsvarvet för att periodvis öka under loppet. 

Timmy var både glad och besviken över tidskvalet där han blev sexa i sin grupp, 0,5 sek efter på 2 minuters körning runt Silverstone. Det gav honom ytterspåret i sjätte startledet.
- Jag var glad för jag sänkte mig en hel sekund och bilen kändes bättre, berättar Timmy.
- Jag var besviken för mina förhoppningar var en plats bland topp-tre, men det gick inte att nå dit utan att ta allför stora risker.

Timmys FIA Institute Drivers Excellence Academy colluage Robin Frijns lead the race from start to finish and increased his lead in the Championship. Tvåa blev Alex Riberas och trea Will Stevens.
Carlos Sainz Jr stod i pole position men fick ett drive-through-straff då han tvingats ta otillåten starthjälp strax innan startsignalen.

Imorgon söndag körs Race 2.

Läs mer på: www.worldseriesbyrenault.fr

Klicka på bilderna för HÖG UPPLÖSNING!

 Timmy walking through pit lane with FIA Institute Driver Excellence Academy colluage Stoffel Vandorne in Silverstone 2011

Timmy and Nico in Silverstone 2011

  Stoffel Vandorne and Timmy Hansen walking through pitlane in Silverstone 2011

Nico and Diego pushing Timmy to pregrid at Silverstone 2011 Team manager Michael Schneider having last minute pep talk before Race 1 in Silverstone 2011

The sky is the limit for Timmy. Silverstone 2011

Race 1 Silverstone 2011

Till överst på sidan


Ungern, Budapest, 3 juli 2011

Pole position och seger för Timmy Hansen på Hungaroring

Ungern, Budapest
Timmy Hansen tog en suverän seger i Formel Renault Eurocup när han från pole position ledde loppet från start till mål.



- Så otroligt underbart, jublar Timmy! Min största seger i racingen hittills. Det var en skön känsla när jag i ledning hittade mitt tempo och började öka avståndet bakåt.

Timmy hade jobbat upp en lucka på 1,8 sekunder ner till tvåan Robin Frijns och ledningen såg relativt trygg ut när tre varv av de 15 återstod. Då började det regna.

- Sista varvet var en mardröm, berättar Timmy. Slitna slicks i regnet gjorde att jag var orolig att köra av, men tack vare bland annat träningen i FIA Institute Academy klarade jag situationen mycket bra. Jag till och med utökade ledningen.

Timmy satte även bästa varvtid, med i sammanhanget, hela tre tiondelar. Dagens framgång var ett styrkebesked från den unge Hansen som var trea på Nurburgring för två veckor sedan. Timmy, som har varit med i toppen flera gånger lyckades nu plocka ihop alla delar och förvalta det till en efterlängtad seger  
Han ligger fortfarande femma i serien men tog ett steg närmare ledande Robin Frijns, Carlos Sainz Jr och Daniil Kvyat.
 
Timmys seger måste ha inspirerat pappa Kenneth Hansen ordentligt, för efter glädjebeskedet fick han ännu mer fart i sin nya Citroen DS3 och vann först B-finalen och på ren vilja fortsatte han framfarten och blev tvåa i A-finalen på Rallycross-EM i Höljes.


Nästa tävling i Formel Renault Eurocup 2,0 går på Silverstone 19-21 augusti.

/ Av Susann Hansen (tel:070-5906068)

Timmy Hansen – tel: 070-5906025

Formula Renault 2,0 Eurocup Race 2
1. Timmy Hansen (S) Interwetten
2. Robin Frijns (NL) Kaufmann Racing
3. Stoffel Vandoorne (NL) KTR
4. Alex Riberas (ESP) Epic racing
5. Javier Tarancon (ESP) Tech 1 Racing
6. Paul Loup Chatin (F) Tech 1 Racing
14. Carlos Sainz Jr
…etc
Totalt 35 förare

Tävlingskalendern Formula Renault Eurocup
April              15-17             Race 1+2                            Motorland - Spanien        
Maj                29/4-1/5         Race 3+4                            Spa - Belgien        
Juni               17-19             Race 5+6                            Nurburgring - Tyskland        
Juli                1-3                 Race 7+8                            Hungaroring - Ungern        
Augusti         19-21             Race 9+10                          Silverstone - England        
September     16-19             Race 11+12                        Paul Ricard - Frankrike        
Oktober         7-9                 Race 13+14                        Barcelona - Spanien        
 

Till överst på sidan


Pressmeddelande, 19 juni 2011

Rafflande tredje plats för Timmy Hansen på Nurburgring
Timmy Hansen third on Nurburgring in Formula Renault

Tyskland,
Timmy Hansen tog en fenomenal tredje plats efter sitt livs svåraste race på Nurburgring.
- Det var helt galet, men desto mer underbart, jublar Timmy och ler sitt största leende efter det dramatiska loppet.

Timmy lyckades ta andraplatsen i sin kvalgrupp med bara ett fåtal sekunder tillgodo och därmed startade han i fjärde ruta i det andra racet av Formel Renault 2,0 Eurocup som avgjordes på klassiska Nurburgring.
Hansen gjorde en superstart och var tvåa in i första sväng. Carlo Sainz Jr, närmast bakom, satte in en motattack, som Timmy i sin tur svarade på. De två kubbades om andraplatsen ända till säkerhetsbilen kallades ut efter ett halvvarv och då låg Timmy tvåa.

Nurburgring hade under förmiddagen haft mycket regn och Timmys team valde att gå på full regninställning. Bra val just då, men medan säkerhetsbilen var ute började det torka upp..

- Mina däck överhettade redan då och det hade bara gått tre varv in i racet, berättar Timmy och sammanfattar känslan.
- Det var nu mitt liv som racerförare blev ett litet helsike. Det överstyrde grymt och däcken bara gled utan grepp i asfalten. Jag tvingades använda hela min arsenal av körkunskaper, känsla, fix och trix för att överleva bakomvarandes omkörningsförsök.

Carlos Sainz junior kom förbi Timmy på femte varvet och han tillsammans med Kvyat försvann i fjärran med mycket mer lättkörda bilar.
Timmy växlade fokus och koncentrerade sig på att göra det bästa av situationen och ta kurva för kurva. Bakomvarande Weckström, Liiv och Frijns gjorde allt för att överlista Timmy. På sista varvet med bara tre kurvor kvar var Liiv förbi ett ögonblick, men Timmy satte hårt mot hårt. Liiv var på yttern medan Timmys bil bara gled sidledes och de två stötte ihop hjul mot hjul. Liiv blev antagligen irriterad eftersom han trodde Timmy gjorde det med flit. På sista rakan svänger Liiv till och i full fart slår deras hjul ihop igen.
- Eftersom Liiv tappade fart kunde jag försvara min tredjeplats, berättar Timmy. Jag är glad att jag lyckades visa att jag är en fighter och kan behålla lugnet och det rationella tänkandet även under extremt pressande situationer
- Vilken enorm lättnad att mötas av hela teamet som lutade sig över depåmuren och jublade samtidigt som den efterlängtade målflaggan äntligen visades.

Om gårdagens race, där Timmy tog en stark sjätteplats, var händelsefattigt så var dagens lopp desto mer dramatiskt för den unge svensken. Igår gjorde Hansen varvtidsmässigt ett bättre lopp och höll jämna steg med vinnande Robin Frijns.

Timmy ligger femma totalt i serien där Carlos Sainz Jr leder.
Nästa tävling i Formel Renault Eurocup 2,0 går på Hungaroring första helgen i juli, samma helg som det är rallycross-EM i Höljes.

Carlos Sainz jr - Daniil Kvyat - Timmy Hansen

 

Formula Renault 2,0 Europcup, Nurburgring. Race 2, söndag 19 juni.
1. Daniil Kvyat (RUS) Koiranen Motorsport
2. Carlos Sains Jr. (ESP) Koiranen Motorsport
3. Timmy Hansen (S) Interwetten.com
4. Karl Oscar Liiv (EST) MP Motorsport
5. Robin Frijns (NL) Kaufmann Racing
6. Felix Serralles (ESP) Fortec Motorsport
7. Stoffel Vandoorn (NL) KTR
8. Alex Riberas (ESP) Epic Racing
…etc
Total 34 drivers

Formula Renault 2,0 Europcup, Nurburgring.
Race 1, lördag 18 juni.
1. Robin Frijns (NL) Kaufman Racing
2. Carlos Sains Jr (ESP) Koiranen Motorsport
3. Norman Nato (FRA) R-Ace Grand Prix
4. Will Stevens (GB) Fortec
5. Oscar Andreas Tunjo (COL) Kaufman Racing
6.
Timmy Hansen (SWE) Interwetten.com
7. Daniil Kvyat (RUS) Koiranen Motorsport
8. Paul Loup Chatin (FRA) Tech 1 Racing
...
Totalt 34 förare

Tävlingskalendern Formula Renault Eurocup
April              15-17             Race 1+2                            Motorland - Spanien        
Maj                29/4-1/5         Race 3+4                            Spa - Belgien        
Juni               17-19             Race 5+6                            Nurburgring - Tyskland        
Juli                1-3                 Race 7+8                            Hungaroring - Ungern        
Augusti         19-21             Race 9+10                          Silverstone - England        
September     16-19             Race 11+12                        Paul Ricard - Frankrike        
Oktober         7-9                 Race 13+14                        Barcelona - Spanien        

Läs mer på: www.timmyhansen.se och www.worldseriesbyrenault.fr/en/Pages/Default.aspx
http://www.worldseriesbyrenault.fr/en/results/Pages/Results.aspx?se=2011&ch=FORMULA_RENAULT_35&mer=
N%C3%BCrburgring&ra=FR35_Nurburgring_RACE_2.CSV


 

Till överst på sidan


Nurburgring, Tyskland, 2011-06-18

Formel Renault 2,0 Eurocup - Race 1

Sjätteplats för Hansen Jr på Ringen

Timmy Hansen startade sexa och slutade sexa i det första racet av Formel Renault Eurocup. De åtta nio första förarna var otroligt jämsnabba och därav blev det ett relativt händelsefattigt lopp.

Timmy gjorde en bra start och var femma genom första sväng. Under sju varv låg Timmy bakom Will Stevens och försökte jobba fram ett omkörningstillfälle. Då det bara skiljde någon tiondel var det svårt och vid ett tillfälle tog han i för mycket vilket öppnade upp för kolombianen Oscar Tunjo som passade på att slinka förbi.

- Sjätteplats är helt okey, säger Timmy. Jag var aningen snabbare än Stevens och ville i alla fall försöka och inte bara ligga där och åka med. Det hände inte så mycket i racet och det fanns egentligen bara ett omkörningsställe och det var in i första sväng, men det var chansartat.

Timmy ligger sjua i sammandraget just nu. Imorgon är det ett nytt tidskval och nytt race på eftermiddagen.

1. Robin Frijns (NL)
2. Carlos Sains Jr (ESP)
3. Norman Nato (FRA)
4. Will Stevens (GB)
5. Oscar Andreas Tunjo (COL)
6. Timmy Hansen (SWE)
7. Daniil Kvyat (RUS)
...
Totalt 25 förare

http://www.worldseriesbyrenault.fr/en/results/Pages/Results.aspx?se=2011&ch=FORMULA_RENAULT_20&mer=
N%C3%BCrburgring&ra=FR20_Nurburgring_RACE_1.CSV



Till överst på sidan


Nurburgring, Tyskland, 2011-06-17

Fri träning

Timmy tvåa på fria träningen på Nurburgring

Trots att Timmy inte körde NEZ-tävlingen på Nurburgring för två veckor sedan vilket flertalet av de andra förarna i Eurocup passade på att göra som ett genrep inför helgens lopp, så lyckades Hansen knipa andra platsen, bara två hundradelar efter McKee.

- Det kändes riktigt bra, säger Timmy efter de två fria träningspassen. Lite oväntat eftersom det är mer än ett år sedan jag körde här senast.

Timmy Hansen vann ALPS-cupen på Red Bull ring förra helgen och det verkas som om farten finns kvar i kroppen.





Till överst på sidan


Pressmeddelande 2011-06-12Winner Timmy Hansen, Yann Zimmer, Paul-Loup Chatin and Michael Schneider (team boss Interwetten.com)

Timmy Hansen vann Formel Renault i Österrike

Österrike,

Timmy Hansen vann Formel Renault på Red Bull Ring i Österrike. Det var Timmys första seger i år och han var både glad och trött
efter det händelserika loppet.

- Härligt att knyta ihop säcken och ta en seger, jublar Timmy. Jag har haft farten och varit i hetluften tidigare och nu lyckades jag omvandla det till vinst.

Timmy, som startade från andra spår, klarade sig utan problem i den stökiga starten. Under de första varven har Timmy defensiv och tvingades försvara sin position från chansartade omkörningsförsök. På fjärde varvet övertog Timmy ledningen och kontrollerade därefter loppet, som var en deltävling i Formel Renault ALPS.

- Jag var fyra igår och det känns toppen att vinna idag, både för mig egen skull och för teamet, säger Timmy och fortsätter:
- Nu ska jag hem och ta studenten på onsdag. Därefter åker jag direkt ner till Nurburgring i Tyskland för nästa deltävling i Formel Renault 2,0 Eurocup.

Helgens tävling var en nyttig erfarenhet för Timmy som stärkte självförtroendet och blev varm i kläderna igen efter några veckors uppehåll sedan racet i Spa.

Nästa tävling i Formel Renault Eurocup 2,0 går på Nurburgring kommande helg.


Formula Renault ALPS-series Race 2
1. Timmy Hansen (S) Interwetten
2. Yann Zimmer (F) ARTA
3. Paul-Loup Chatin (F) Tech 1
4. Javier Tarancon (ESP) Tech 1
5. Kevin Gilardoni (IT) Torino
…etc
Total 30 drivers

A happy Timmy Hansen after his victory in Austria.








Here is the press release from Formula Renault.

Here is a link to an Italian magazine writing about Timmy.



Tävlingskalendern Formula Renault 2,0 Eurocup

April              15-17             Race 1+2                            Motorland - Spanien        
Maj                29/4-1/5         Race 3+4                            Spa - Belgien        
Juni               17-19             Race 5+6                            Nurburgring - Tyskland        
Juli                1-3                 Race 7+8                            Hungaroring - Ungern        
Augusti         19-21             Race 9+10                          Silverstone - England        
September     16-19             Race 11+12                        Paul Ricard - Frankrike        
Oktober         7-9                 Race 13+14                        Barcelona - Spanien        

 




Till överst på sidan


Pressmeddelande 2011-05-01


Timmy Hansens omtumlande helg på Spa

Belgien, Spa
Timmy Hansen hade en omtumlande helg när Formel Renault Eurocup avgjordes på klassiska Spa med ett rekordstort startfält med 48 bilar. Trots att Timmy var snabb fick han inte utlopp för den potential hans fart lovade.

- En av mina tyngsta tävlingshelger på länge, suckar Timmy och berättar:
- Både på första och andra tidskvalet blev jag av med mina bästa varv på grund av röd flagg och tappade två möjliga pole position.

Istället fick Timmy starta femma respektive sexa i loppen. I Race 1 hade han kört upp sig till tredjeplats när han snurrade av för att undvika kollision med Carlos Sainz Jr. Han kom iväg igen och hade kört upp sig tolv platser när fler motgångar mötte honom.

Timmy tvingades bryta med skrotad bil efter att en förare inte uppmärksammat att säkerhetsbilen var ute. Med 200 km/h dundrade han in i en chanslös Timmy i den berömda fullfartskurvan Eau Rouge.

- Jag blev fruktansvärd rädd och tänkte att nu dör jag, berättar Timmy skärrat efter händelsen.

Mirakulöst nog klarade sig Timmy bra, om än rejält mörbultad och omskakad. Föraren till olyckan har fått kraftig påföljd med avstängning i kommande lopp.
Carlos Sainz Jr. vann racet före Will Stevens och Daniil Kvyat.

Det andra racet började också bra för Timmy. Han låg sexa och hade fart att avancera. På fjärde varvet missbedömde Tim mys FIA Academy-kollega Stoffel Vandoorne situationen och de två slog ihop och därmed försvann Timmys chanser till en bra placering. Timmy kunde visserligen fortsätta och på tre varv hann han passera 10 stycken upp till 16 plats innan målflaggan satte stopp för vidare klättring.
I detta lopp vann Daniil Kvyat före Will Stevens och Carlos Sainz

Nästa deltävling i Formel Renault Eurocup är på Nurburgring om en och en halv månad.
 




Till överst på sidan


Spa, 2011-04-30

Timmy kvalade femma, men fick problem i racet.

Det här racet slår alla rekord vad gäller antalet deltagare, 50 förare ska kämpa tillsammans denna helg. Startfältet är så stort att arrangören har tvingats flytta starten från den vanliga platsen ner till den gamla F1-starten i nedförsbacken mot Eau Rouge.

På fredagens träning hade Timmy problem med understyrning och var bara 19:de.
-Jag kände mig osäker inför dagens tidskval, men jag gick ut och bara körde allt vad jag kunde, berättar Timmy. Det gick bra. Trea i gruppen och fick starta femma i första racet.
- En lättnad, ler Timmy. På tidskvalet lyckades jag sätta två av tre bästa sektortider. På mitt bästa varv blev det röd flagg. Hade jag fått det varvet hade jag nog tagit P1. Skönt att känna att farten finns.

I race 1 gjorde Timmy en bra start och genom Eau Rouge tog han en plats och var fyra. I slutet av Kemmelrakan tog han ytterligare en plats upp till tredje.
- Dessvärre gjorde jag en missbedömning av de två framför mig, berättar Timmy. Jag bromsade som vanligt, men Frijns och Sainz bromsade mer än mig och för att undvika en smäll släppte jag av på gasen. Det lilla räckte för att bakänden på bilden skulle stick iväg och jag snurrade. Tråkigt, men jag ville inte orsaka nån krasch.

Timmy kom iväg igen och gjorde en häftig uppkörning där han plockade 12 bilar på bara några varv. Nu var inte olyckan över än. Först blev Timmy påkörd av en bakom som slet bort hans framvinge. Några varv senare blev det tvärstopp bakom säkerhetsbilen, precis över det blinda krönet efter eau rouge. Timmy lyckades få stopp men en annan kille bakom fick inte stopp och körde rakt in i Timmys stillastående bil. Det blev inte bra.

- Mitt livs värsta race, suckar Timmy tungt. Så mycket strul att jag är helt matt. Första snurrningen orsakade jag själv för att undvika att köra på Carlos, det kan jag leva med, det är sånt som händer i stridens hetta. Men resten av eländet hade jag kunnat vara utan.

Imorgon, söndag är det nytt tidskval och nytt race, där Timmy hoppas att livet blir mindre dramatiskt.

Start of race 1 in Spa. Timmy is third up the Eau Rouge in this pic. Timmy Hansen Timmy and Michael Schneider. Timmy in La Source

 

Till överst på sidan


 2011-04

Communiqué från MTechnologies

Här finns nyhetsbrevet från MTechnologies efter Timmy Hansens inhopp i deras team i det Franska Mästerskapet i Dreux.


Till överst på sidan


Dreux, 2011-04-24

Timmy Hansen supersnabb i rallycrossdebuten.

Timmy gjorde en bra start med sin motorsvagare bil i B-finalen och lyckades ta ledningen efter första sväng. Timmy som redan varit snabbast på alla träningar gjorde några supersnabba varv igen och hade klar ledning in på sista varvet. Då gick en drivaxel sönder.

- Jag blev så besviken, säger Timmy. Jag hade segern i min hand. Men men sånt händer i racing.

Timmy kämpade så gott det gick men blev bara trea i mål. Motgångarna till trots var Timmy mycket nöjd med sin första rallycrosstävling. Timmy satte snabbaste varvtid av alla och hans körning var imponerande för en nybörjare i rallycross. Han gick inte obemärkt förbi. Tvärtom.

- Det har varit så roligt, med ett bra team och en bra bil, summerar Timmy. Extra kul eftersom jag kom hit med stor respekt för motståndet och visste inte alls hur långt min kapacitet skulle räcka. Så att vara snabbast på träningarna och kunna vara med och kämpa längst fram var som grädde på moset.

Vann A-finalen gjorde Samuel Peu före Jerome Grosset-Janin.

B-final
1. Alexandre Theuil
2. Alex Wilt
3. Timmy Hansen

Timmy tar starten i Dreux Concentration!  The first test with Mtechnologies Citroen Xsara Timmy was fastest on the time qualification in Dreux. Engineer Stephane Orre and Timmy Hansen Happy times for Timmy!

If you are born a racer this is what happends... :-) Photo 1 0f 4 2 of 43 of 4 4 of 4Timmy in rallycross at the French Championship in Dreux 2011 Timmy and Susann walking back to the paddock in Dreux Susann working when waiting for the next race at Dreux 2011   Timmy leder B-finalen   
 Timmy snabbast under hela helgen


Till överst på sidan


Dreux, 2011-04-25

Åttonde plats i sista kvalet för Timmy och pole i B-final.

Timmy hade starten i det tredje heatet, men ett motorproblem gjorde att han tappade effekt och föll ner till tredje. Timmy som var ivrig att avancera missade bromsningen till jokerspåret och kunde inte ta tillbaka placeringen.
Timmy blev åtta och fick pole position i B-finalen.
 

Till överst på sidan


Dreux, 2011-04-24

Femte plats i andra kvalomgången för Timmy

Timmy gjorde en bra start från andra ruta och utmanade Grosset-Janin om ledningen in i första sväng.
De slog ihop och Timmy tappade till tredje. Han gjorde en snygg körning, men hade svårt att komma förbi.



Till överst på sidan


Dreux, 2011-04-23

Timmy fyra i första kvalomgången.

Det var mycket nytt för Timmy när han ställde sig på startlinjen för sitt första kvalheat i Division1.
Han kom av kopplingen bra, men tappade lite till Serazin som tog kommandot in i första sväng.
- Jag är nöjd med mitt första heat, säger Timmy. Jag gjorde inga stora misstag utan kom i mål med hel bil och en bra tid.

Timmy blev tvåa i heatet efter Serazin. Efter ett riktigt bra varv med jokerspåret knappade Timmy in lite grann, men inte tillräckligt för att rå på fransmannen.

- Det har varit en häftig dag, summerar Timmy. Jag har lärt mig massor och jag har bästa tänkbara team bakom mig.

 Imorgon är det två kvalheat och går det bra igen kan det bli en fin startposition i finalen.


Kvalomgång 1
1. Gaetan Serazin
2. Jérome Grosset-Janin + 0,36
3. Phillipe Tollemer + 1,58
4. Timmy Hansen +3,02
5. Alexandre Theuil + 3,28
6. Hervé Knapick + 3,35
etc...



Till överst på sidan


Dreux, 2011-04-23

Timmy Hansen överraskande snabbast på tidskvalet i Franska Mästerskapet.

Timmy Hansen tog förstaplatsen på tidskvalet av den första deltävlingen av franska mästerskapet i Dreux.
- Det var verkligen superkul, för det här är ju bara min första tävling i Division 1, skrattar Timmy.
- Jag kom hit helt grön och hade fått en möjlighet att prova på vad rallycross innebär från förarplatsen.

Timmy har ju spenderat hela sin 18-åriga uppväxt på rallycrossbanor runt om i Europa tillsammans med pappa Kenneth. Men att vara med och stå vid sidan om är en sak, men att omsätta teorin i praktiken en annan sak. Timmy visste inte alls vad han skulle förvänta sig och kom till Dreux som en nybörjare.

- Nu har jag gjort bra varvtider, men nu börjar den riktiga rallycrossen med kvalheat och fler taggade förare runt mig, säger Timmy. Får se hur det går. Kommer bli ytterligare en ny upplevelse.

Tidskval Dreux
1. Timmy Hansen
2. Jérome Grosset-Janin +0.0
3. Gaetan Serazin + 0.22
4. Phillipe Tollemer + 0.22
5. Alexandre Theuil + 0.45
6. Fabien Pailler + 0.56
7. Davis Deslandes + 0.68
8. Mickael Poirier + 0.82
etc. ...

Timmy calls his dad Kenneth to tell him the surprising news

First time in SuperCar for Timmy

Till överst på sidan


Pressrelease, 2011-04-17

Timmy Hansen fin fyra i het debut

Spanien,
Timmy Hansen tog en stark fjärdeplats i säsongsdebuten för Formel Renault Eurocup på Motorland i Spanien. Vann gjorde rutinerade engelsmannen Will Stevens före Carlos Sainz jr  (ESP) och Robin Frijns (NL) i den tuffaste racingserien i Europa med 34 förare från 18 länder.
- Skönt!, ler Timmy stort efter loppet. Det var en bra känsla att känna hur jag åkte ikapp topptrion. Jag är jätteglad att vi i teamet kunde avsluta helgen med sådant momentum.

Timmy startade fyra i dagens lopp och fick stundtals hålla tillbaka i det inledande skedet. Topptrion lyckades sedan rycka ifrån med några sekunder, medan Timmy fortfarande slet med dåligt fäste i däcken. När knappt halva loppet återstod vände Timmy på scenariot. Med bra däck och gott självförtroende satte Timmy flera snabbaste varv och jagade ikapp täten.

- På försäsongstesterna har några av teamen varit väldigt snabba, så det är klart att det var en lättnad att se att saker och ting förändras när det väl är race, berättar Timmy. Summa sumarum gjorde både jag och teamet ett bättre jobb i dag än igår. Jag är riktigt nöjd med racetempot idag och att jag lyckades tidskvala så bra.

Gårdagens race gick mindre bra då Timmy tvingades bryta redan på första varvet när en förare framför missbedömde läget och snurrande precis framför nosen på Timmy. Kollisionen var oundviklig.

Nästa tävling i Formel Renault Eurocup 2,0 går i Spa i Belgien om två veckor.


Motorland Race 2 Formula Renault Eurocup.
1. Will Stevens (GB)
2. Carlos Sainz Jr. (ESP)
3. Robin Frijns (NL)
4. Timmy Hansen (SWE)
5. Daniil Kvyat (RUS)
6. Javier Tarancon (ESP)
7. Come Ledogar (FR)
…etc
Total 34 drivers

 Timmy HansenTimmy Hansen in Motorland Spain 2011 It is a crowded series :-) Timmy HansenStartgrid Race 2 Some of the drivers from the Eurocup 2011

Läs Anna Anderssons artikel på Aftonbladet/Sportbladet:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/ovrigmotor/article12898854.ab

 

Till överst på sidan


2011-04-12

Interwetten

The Interwetten.com Racing Junior Team was founded by Michael Schneider in 2010. The Viennese, active within the World Series by Renault since 2004, had so far been looking after sponsor Interwetten.com’s 3.5 litre team and has celebrated numerous successes within the Renault weekends.

Now the 30 year old faces the entirely new challenge to build up a completely independent junior team. “Now we are able to offer young drivers coming from karting sports an opportunity. Once the pilots have passed the hard school of the Formula Renault 2.0 Eurocup, we can accompany them directly to the World Series 3.5 or other GP series”, says the team manager. The mission statement is to train young, talented drivers and prepare them for further steps in their careers.

In first season, the Interwetten Racing Junior Team managed to achieve the runners-up title with the Briton Luciano Bacheta.

About Timmy:
http://www2.interwettenracing.com/default.aspx?ID=1437&t=Timmy


Interwetten Interwetten - Timmy Hansen


Till överst på sidan


Pressrelease, 2011-04-12

Rivstart på säsongen för Timmy Hansen

Timmy Hansen 2011Timmy Hansen har packat väskorna för en intensiv säsongsstart. Tre tävlingar på tre helger.

Nu till helgen går premiären av Formel Renault Eurocup på Motorland i Spanien. Därefter ska Timmy göra debut i rallycrossens SuperCar i den första deltävlingen i Franska Mästerskapet. Och så helgen därpå den andra deltävlingen i Formel Renault Eurocup på Spa i Belgien.

- Jag är sugen på att komma igång nu, ler Timmy Hansen, som har haft en lång men händelserik vinter.
- Uttagningen till FIA Institute Young Driver Excellence Academy har varit riktigt rolig och givande. De lärorika träffarna med FIA Academy-gänget, bra tester i Formel Renault, bra fysträning och bra mentalträning gör att jag nu känner mig redo och stark inför säsongsstarten.

Timmy Hansen, som förra året blev trea i Formel BMW Europe, har nu gått vidare i karriären och valt en av de hetaste racingserierna i Europa.
Formel Renault Eurocup är en högintressant serie med ett stort och namnstarkt startfält. Cirka 35 förare kommer att ställa upp på startlinjen och kriga om de prestigefyllda pallplatserna.

- Det kommer inte bli en dans på rosor, säger Timmy, och jag förväntar mig att det kommer vara skarpt läge från första metern på Motorland. Jag har ett bra team bakom mig och jag känner stort förtroende från allihop på Interwetten.

På fredag börjar träningarna, följt av Race 1 (deltävling 1) på lördag och Race 2 på söndag.


Tävlingskalendern Formula Renault Eurocup
April              15-17             Race 1+2                             Motorland - Spanien        
Maj                29/4-1/5         Race 3+4                             Spa - Belgien        
Juni               17-19             Race 5+6                             Nurburgring - Tyskland        
Juli                1-3                 Race 7+8                             Hungaroring - Ungern        
Augusti         19-21             Race 9+10                           Silverstone - England        
September     16-19             Race 11+12                         Paul Ricard - Frankrike        
Oktober         7-9                 Race 13+14                         Barcelona - Spanien        

 

Till överst på sidan


2011-04-06

FIA Institute Young Driver Excellence Academy

Reid praises FIA Institute drivers

By David Evans - Autosport.com: See: http://www.autosport.com/news/report.php/id/90473
 

Reid praises FIA Institute driversFIA Institute Academy performance manager Robert Reid says the drivers have shown the biggest improvement yet since joining the scheme after their latest training session in Chamonix this week.

All but one of the drivers attended the five-day workshop in the French Alps, the final classroom session before the on-track instruction begins next month. The focus from the FIA Institute was on planning, following on the from the fitness work which was completed in Edinburgh last month.

Former world champion Reid said: "There was a feeling that some of the drivers might not have understood the link between the training we're doing and the track or stage. After Chamonix, they absolutely get it - you can see that. This workshop has been fantastic, we've seen the guys all coming together and working as one.

"We've done stuff like rock climbing and dry tooling, not to mentioned climbing a mountain, but when you're up a crag at the end of a rope and your life is depending on your team-mate down below, it does tend to forge a bond. Like I say, the guys have got it now – we've made some really big progress with them all at this session. It's been very satisfying to see."

Swedish Formula Renault Eurocup racer Timmy Hansen was full of praise for the second of six workshops. He said: "In the last five days, I really feel I have become a better team player. People might think in our sport that there is only one driver in the race car, but, just to get out on to the track you are dependent on the whole team. One of the things which helped us become a team, was the rock climbing.

"I have never done this before and I thought it was so nice! I loved it. The adrenalin rush was incredible, just the same as when you have a big moment of oversteer in the car or when you make an overtaking move that works – this was the same. This has been fantastic."



Till överst på sidan


2011-02-17

Han siktar mot toppen - repotage om Timmy av TV4 Skaraborg

Igår gjorde TV4 Skaraborg ett repotage om Timmy med anledning av hans uttagning till FIA Institute Young Driver Excellence Academy. Se inslaget via länken nedan:

http://cdn01.tv4.se/polopoly_fs/1.1533798.1267531398!pop.html?videoId=1.2020255&starttime=6.32

Till överst på sidan


2011-02-12

Aftonbladet - Timmy trea på Annas Motorlista

Följ länken till Aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/motor/motormedanna/article8556195.ab

1. Mads Östberg
2. Marcus Ericsson
3. Timmy Hansen
4. Joakim Ljungberg
5. Nick Heidfeld
6. P-G Andersson
7. Patrik Sandell
8. Colin Turkington
9. F150
10. Michael Schumacher

Till överst på sidan


Pressrelease, 2011-02-09

Timmy Hansen utvald till FIA Driver Academy

Melk, Österrike
Timmy Hansen är utvald till FIA Institute Young Driver Excellence Academy.
Tillsammans med 11 andra unga talanger från hela världen kommer Timmy få en unik högkvalitativ utbildning, den första i sitt slag initierad av FIA.

Förre F1-föraren Alex Wurz svarar för förarutbildningen med körteknik och säkerhet. Robert Reid, kartläsare till rallyvärldsmästaren Rickard Burns, tar sig an ungdomarnas utbildning utanför banan med träning, kost, media-färdigheter och planering av karriär. Under flera tillfällen kommer gruppen att samlas runt om i Europa för att slipa fram deras inneboende potential.

- Stort, ärofyllt, en enorm möjlighet för mig, jag är så otroligt glad, säger Timmy efter tre stentuffa dagar i Österrike.

Uttagningstävlingen började i lördagskväll och har fortsatt med fullspäckat schema. Avancerade körövningar, fysiska tester, psykologiska personlighetstester, samarbetsövningar, muntliga presentationer och avslutades med en Race of Championsliknande tävling där Timmy blev trea efter Stoffel Vandoorne och Philip Eng.

- Fantastisk prestation av Timmy, säger Svenska Bilsportförbundets förbundskapten i Racing  Kenneth Thorén. Det har varit några av världens bästa talanger med erfarenheter både från F1 och Rally-VM där och Timmy visade vilken hög nivå han håller genom att vara en av de som FIA vill satsa på i sin förarutveckling. Det här är bra för Timmy och det är bra för svensk racing med tanke på vilka kunskaper Timmy kommer kunna förmedla till resten av SMSC-förarna.

- Det är en fin merit för Timmy och det är viktigt att Sverige finns med i de här sammanhangen där FIA nu gör en stor seriös satsning, säger Lars Österlind, Sveriges representant i FIA World Council. Vad jag har sett av Timmy under hans år i Formel BMW är en klok förare som vet att lyssna och lära.

Timmy, som blev trea i Formel BMW:s Europaserie förra året, satsar nu vidare ytterligare ett steg upp på karriärsstegen. I år kommer han köra Formel Renaults Euroserie med det österrikiska teamet Interwetten.

De 12 utvalda av FIA Institute blev:
Kevin Abbring (21, Netherlands), Paul-Loup Chatin (19, France); Albert Costa (20, Spain)
Alon Day (19, Israel), Philipp Eng (20, Austria), Robin Frijns (19, Netherlands) ,
Timmy Hansen (18, Sweden), Egon Kaur (23, Estonia), Andreas Mikkelsen (21, Norway) Alexander Rossi (19, US), Richie Stanaway (19, New Zealand), Stoffel Vandoorne (18, Belgium).

Läs mer på FIA Institutes hemsida om varför de är tolv och vad juryn har att berätta om de tre dagarna, förarna och utvalsprocessen.

http://www.fiainstitute.com/news/Pages/article-93.aspx

http://www.fiainstitute.com/news/Pages/article-95.aspx

Timmy Hansen
 

Till överst på sidan


 

Press Release
Drivers Chosen for FIA Institute Young Driver Excellence Academy
08 February 2011

 

Following an exceptionally high level of performance demonstrated by all participants in the Selection Event, 12 drivers have been chosen for the first FIA Institute Young Driver Excellence Academy. The 12 drivers are (in alphabetical order): Kevin Abbring (21, Netherlands) Paul-Loup Chatin (19, France); Albert Costa (20, Spain) Alon Day (19, Israel) Philipp Eng (20, Austria) Robin Frijns (19, Netherlands) Timmy Hansen (18, Sweden) Egon Kaur (23, Estonia) Andreas Mikkelsen (21, Norway) Alexander Rossi (19, US) Richie Stanaway (19, New Zealand) Stoffel Vandoorne (18, Belgium) They will now be coached in the car by former Formula One race driver Alex Wurz and his company Test and Training International, and out of the car by former World Rally Champion co-driver Robert Reid and his company Elite Sports Performance. Over the next nine months, the drivers will attend six separate workshops of between three and five days at different locations in Europe. The driving elements of the course include the development of technical skills, safety training, attitudes and awareness. The human performance aspect will feature physiology, psychology, nutrition, media skills and career management. Richard Woods, Director General, FIA Institute, said: "This selection event has been an incredible story for the FIA Institute. We started out with a process that was open to drivers across the world. After an exceptional response from the ASNs, we chose 18 drivers who arrived here in Austria on Saturday. From those 18 we have the 12 who will go forward for the season. "But there really are no losers here. Those who haven't been successful have spent three days in the company of world-class competitors and coaches and have had the opportunity to learn a huge amount. Now we look ahead to our first year with the FIA Institute Young Driver Excellence Academy. The drivers will spend a lot of time with Alex and Robert through this season, learning more about car control, fitness, psychology and, of course road safety." The first Academy workshop will take place on 26 February to 1 March in Edinburgh, Scotland. Images Click here to view and download images from all three days of the FIA Institute Young Driver Excellence Academy Selection Event. These images are available for editorial use only.

For Media Information Purposes - No Regulatory Value

Till överst på sidan





2011-02-08

Klicka på länken och läs intervjun med Timmy och två av hans kollegor/konkurrenter på FIA Institute i Melk. Här finns även bilder från shoot-outen.

http://www.fiainstitute.com/news/Pages/article-92.aspx

http://www.fiainstitute.com/news/Pages/article-89.aspx

Till överst på sidan



Götene, 2011-02-02

Timmy Hansen och Kenneth Hansen Motorsport har gått med i Swedish Motorsport Industry

SMI:s målsättning

SMI's intressegrupper

SMI's intressegrupper

SMI skall arbeta för att höja statusen för den svenska motorsportbranschen, både nationellt och internationellt. SMI skall ge snabb och korrekt service till medlemmarna som därigenom får en konkurrensfördel gentemot sina konkurrenter.

Detta skall vi uppnå genom…

  • att bibehålla goda relationer med Regering och EU-parlament, samt andra betydande makthavare
  • att erbjuda nätverksmöjligheter med nyckelpersoner inom motorsportindustrin
  • att skapa affärstillfällen genom möten, seminarier och deltagande på mässor
  • att tillföra styrka och substans till bilden av den svenska motorsportindustrin på den internationella arenan
  • att uppmuntra export
  • att arbeta med regionala initiativ, såsom Örebro Motorsport Promtion, och bidra till maximal exponering av dessa regionala satsningar
  • att ha en flexibel servicefunktion och där utgå från medlemmarnas specifika önskemål
  • att erbjuda råd och stöd till unga som kan tänka sig en framtid inom industrin, samt att hålla en nära kontakt med tekniska gymnasier och högskolor


 

Till överst på sidan




Skövde, 2011-02-01

Timmy Hansen på P4 Morgon Skaraborg

I tisdags fick Timmy gå upp i ottan för att vara i studion på Radio Skaraborg 7:30. Under titeln Årets Bilsportare möter världen i Österrike berättade Timmy om senaste tidens utmärkelser och kommande äventyr i sin racingsatsning.

Lyssna på intervjun här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=344&artikel=4323883

Till överst på sidan


Pressmeddelande

Götene, 2011-01-31

Timmy Hansen utsedd till Årets Bilsportare

På den årliga Bilsportgalan som hölls i Uppsala i lördags firades och förärades bilsportens mästare, medaljörer och medarbetare.

Timmy Hansen, 18, från Götene fick inte bara tillsammans med pappa Kenneth Hansen, 50, ta emot medaljer för sina topprestationer ute på racing- och rallycrossbanorna.  Timmy förärades också  av Bilsportförbundet med den fina utmärkelsen Årets Bilsportare 2010 alla kategorier med motiveringen:

” Årets Bilsportare: Timmy Hansen, KAK Motorsport. ”Årets Bilsportare är uppväxt i garaget, i depån och på banan. Från tio års ålder har han jobbat på sin egen karriär och kommit så långt att han i dag står på egna ben. Förra året var han nybörjare både i formelbil och inom racing. Den här säsongen resulterade, tack vare en vilja av stål, i kombination med stor ödmjukhet, i ett brons i tuff internationell konkurrens.”

-En total överraskning, men fantastiskt häftigt och hedrande, ler Timmy stort.
-När motiveringen lästes upp tyckte jag att den, förutom på den det gällde, även stämde riktigt bra på mig också, men inte förrän jag hörde mitt namn fattade jag fullt ut.

Timmy tog bronset i Formel BMW Europe 2010, en hård serie som fostrat många av dagens största motorsport stjärnor som F1-mästaren Sebastien Vettel och Sebastien Buemi.

Härnäst i den unge racingförarens kalender står det FIA Institute Young Driver Excellence Academy den 6-8 februari i Melk i Österrike. Det är en uttagning till ett i utvecklingsprogram för unga lovande förare inom racing och rally, där både förarens körskicklighet och säkerhetstänkande kombineras med personligt beteende och handlande.

Årets Bilsportare - Timmy Hansen Lars Österlind prisutdelare för internationella framgångar
Foton: www.bilsport.se

Timmy och Kevin på Bilsportgalan 2011
Foto: Monica Eriksson
 

Till överst på sidan


Pressrelease, 2011-01-25

Timmy Hansen utvald till FIA-shoot out

Landslagsföraren Timmy Hansen har blivit utvald som en av 19 förare att delta i en tre dagar lång shootout, för att försöka ta en plats i den första FIA Institute Young Driver Excellence Academy. Deltagarna kommer att bedömas i övningar som är designade för att utveckla kondition och prestation, media, gruppövningar och psykologi.

FIA, det internationella Bilsportförbundet, bad förare att ansöka till akademin via sina nationella förbund. En av de två som Svenska Bilsportförbundet valde ut till uttagningsprocessen är Timmy Hansen, 19-årig talang i racing från Götene. I somras slutade han på tredje plats i den tuffa internationella serien Formula BMW Europe.

Till shootouten i Melk Österrike kommer unga förare från hela världen. Bland de utvalda finns vinnare av olika serier, från bland annat Formula BMW Europa, ADAC Formel Masters, F4 Eurocup och Junior världsmästare i rally.

Endast tio av de 19 utvalda kommer att få vara med i akademins program. För att gå vidare behöver de visa att de kan prestera i körning och andra övningar under tre dagar. Minst en av de slutligen utvalda förarna kommer att representera FIA Institutes fem bidragsregioner där västra och norra Europa utgör en.
- Det är en stor ära att bli uttagen och väldigt spännande. Jag ska självfallet göra allt jag kan för att ta en plats bland de tio främsta, säger Timmy Hansen.

FIA Institute samarbetar med Alex Wurz, tidigare F1-stjärna och tvåfaldiga vinnaren av Le Mans samt Robert Reid, tidigare co-driver i Rally-VM, för att leda uttagningen och träningsprogrammet. På uttagningen i Melk, Österrike, kommer de att leda övningar som är designade för att utveckla kondition och prestation, media, gruppövningar och psykologi.

De primära målen med akademin är att förbereda unga förare att tävla på högsta nivå, att öka deras kunskaper inom körning och vägsäkerhet, och att aktivt marknadsföra säkerhet, rättvisa och ansvarskänsla både på och bredvid banan. FIA Foundation stödjer akademin ekonomiskt och den sköts av FIA Institute som en part i Motor Sport Safety Development Fund’s Young Driver Safety Programme.
– Akademins mål är att säkerställa att våra framtida stjärnor inte enbart är snabba utan att de även har utbildning och attityd som du behöver för att lyckas på den högsta nivån. Alex och Robert har gjort precis det och deras medverkan är ovärderlig i det här viktiga projektet, säger Prof. Sid Watkins, FIA Institute President.

Timmy Hansen är en del av Racing Landslaget och Svenska Bilsportförbundet kommer att fortsätta utvecklingen och stödet lokalt, med erfarenheter från FIA och andra sporter.
– Det är roligt att Timmy Hansen kommit med i uttagningen med den stora konkurrens som finns från FIA´s alla medlemsländer. Detta ligger helt i linje med Svenska Bilsportförbundets Talang och Elit plan och Landslaget, där vi vill utbilda våra svenska förare till att bli konkurrenskraftiga internationellt. Ett exempel är att knyta våra erfarna bilsportstjärnor till denna satsning som föreläsare och mentorer, säger Thomas Jansson, Förbundsdirektör på Svenska Bilsportförbundet.

Press release från 21 januari 2011 på www.sbf.se av Annemo Friberg
 

 

Till överst på sidan


Hej på er!
Jag vill tacka så mycket för allt stöd jag fått under året! Det har verkligen betytt mycket för mig och gjort mig stark och ännu mer laddad inför en spännande säsong 2011 :-) Vi hörs snart igen!
Glada julhälsningar från Timmy





Till överst på sidan


    

Pressmeddelande
Monza,  Italien  - 2010-09-12

Timmy Hansen tog bronset i Formel BMW

Timmy Hansen säkrade mästerskapsbronset i Formel BMW Europe efter en tuff racehelg på Monza. Timmy hade bara en sak i tankarna idag och det var bärga medaljen.

- Det är en helt underbar känsla! jublar Timmy efter bedriften.

Den enda som hotade Timmy och tredjeplatsen totalt var spanjoren Carlos Sainz Jr. Med 17 poängs försprång till Sainz visste Timmy att han måste komma i mål och ha Sainz högst ett par platser framför sig. Hansen startade på 14:de ruta och Sainz 11:e i Race 2. Medan Carlos hade allt att vinna på att forcera fältet var Timmy tvungen att vara försiktigare för att inte hamna i problem.

Timmy säkrade aningen för mycket inledningsvis och var långt ner i fältet medan Carlos avancerade. Hansen bet ihop och började jaga. Han körde upp sig plats för plats, men när han skulle gå om amerikanen Mikael Lewis höll det på att gå riktigt illa.

- Jag var betydligt snabbare än Lewis och mellan Lesmo-kurvan och Ascari-chikanen var jag jämsides med honom, berättar Timmy.
- Först försökte han tycka av mig på rakan, så jag tänkte att jag måste komma ifrån så fort som möjligt för han är helt opålitlig. När jag sedan körde om honom i Ascari gav han sig inte utan genade över kurbsen och körde rakt i sidan på mig. Vi åkte av både två.

Timmy var snabbtänkt och på bråkdelen av en sekund fick han styrt och gjorde en 360-vänding och kom i väg igen. Timmy låg tolva och med skadat bakhjul gjorde han en formidabel körning de återstående sju varven. Avståndet framåt minskade snabbt och på ren vilja pressade han sig själv och bilen till det yttersta. I mål var Timmy åtta och Carlos sexa. Bronset i Formel BMW Europe 2010 gick till Sverige och Timmy Hansen.

Engelsmannen Jack Harvey vann loppet efter ha haft segern i sin hand från start till mål. Danil Kvyat från Ryssland blev tvåa och årets mästerskapsvinnare holländaren Robin Frijns slutade trea.

Resultat Race 2 Monza
1. Jack Harvey (GB)
2.
Danil Kvyat (RUS)
3. Robin Frijns (NL)
4.
Luciano Bacheta (GB)
5. Hannes van Asseldonk (NL)
6. Carlos Sainz Jr (ESP)
7. Facu Regalia (ARG)
8. Timmy Hansen (S)
9. Petri Suvanto (SF)
10. Javier Tarancon (ESP)


Totalt i Formel BMW Europe 2010
1. Robin Frijns (NL)               383 p.
2. Jack Harvey (GB)              372 p.
3. Timmy Hansen (SWE)     240 p.
4. Carlos Sainz Jr. (ESP)      227 p.
5. Javier Tarancon (ESP)     193 p.
….

Timmy Hansen 3:a i Formel BMW Europe. With Mario Thiessen who presented the trophy to Timmy. Timmy in Race 2 in Monza 2010

Formel BMW 2010 with F1 drivers

 

Timmy Hansen - Kalender 2011


FORMULA RENAULT EUROCUP
 

Månad Dag Aktivitet Plats
       
Mars 28/2-1/3 Officiellt test Paul Ricard - Frankrike
  3-4 FIA Institute Edinbourgh - Skottland
  6-7 Officiellt test Motorland - Spanien
  17-18 Officiellt test Barcelona - Spanien
       
April 15-17 Race 1+2 Motorland - Spanien
       
Maj 29/4-1/5 Race 3+4 Spa - Belgien
       
Juni 17-19 Race 5+6 Nurburgring - Tyskland
       
Juli 1-3 Race 7+8 Hungaroring - Ungern
       
Aug. 19-21 Race 9+10 Silverstone - England
       
Sept. 16-19 Race 11+12 Paul Ricard - Frankrike
       
Okt. 7-9 Race 13+14 Barcelona - Spanien
       

(För eventuella ändringar/uppdateringar se: www.renault-sport.com )


 

Till överst på sidan



Till överst på sidan